Susan Spekschoor
Apps en Ebooks voor kinderen
 

www.susanspekschoor.nl is geoptimaliseerd
voor tablets in 'landscape' stand

 
 

Robots

 
Robots Susan Spekschoor

Doel
Kleuren leren herkennen en benoemen
Vormen leren herkennen en benoemen
Tellen en getallen koppelen aan hoeveelheden
Ontwikkelen van begrippen (meer, minder)
Reeksen leren afmaken

Doelgroep
Vanaf 3 jaar - € 2,29 (iPad)

Deze leerzame app bestaat uit zes verschillende spelen met rekenkundige begrippen. De app is een samenwerkingsproject van juf Marije en juf Sanne en een product van Kleuteruniversiteit.

Inhoudelijk

De app opent snel en vrolijk met een gedeelte van het liedje 'Arme rammelende robot'. Klik op het beeldscherm of luister het korte liedje af. Daarna kom je in het informatiescherm. Door de 'home button' aan te raken kom je bij de spellen. Het kind mag nu één van de volgende zes spellen kiezen:
- Kleuren:
Welke twee kleuren heeft deze robot? 4 opdrachten.
Welke robot bestaat uit deze kleuren? 4 opdrachten.
- Vormen:
Welke vorm heeft deze robot? 4 opdrachten.
Welke robot bestaat uit deze vormen? 4 opdrachten.
- Zoek dezelfde:
Welke is hetzelfde? 8 opdrachten.
- Getallen en hoeveelheden.
Hoeveel robots tel je? 4 opdrachten met hoeveelheden tot en met 4 en 4 opdrachten met
hoeveelheden tot en met 8.
- Reeksen:
Maak de rij af. Welke robot komt er op de plaats van het vraagteken? 8 opdrachten.
- Meer of minder:
Welke robot heeft de meeste/ minste armen en of benen? 6 opdrachten.
Alle opdrachten zijn voorzien van kleurrijke afbeeldingen. Door de zin aan te raken wordt de vraag herhaald. Bij een goed antwoord krijg je een robot met een vinkje, bij een fout antwoord een robot met een kruis. Aan het einde van een spel wordt het kind beloond met een robot en het rammelende robot liedje!

Mogelijkheden

In het het hoofdmenu vind je meer informatie over Kleuteruniversiteit en over de inhoud van deze app. Vanaf dit menu kun je naar de spellen of terug naar het liedje. Deze app bevat geen linkjes naar internet. Tijdens het spel kun je alleen terug naar het menu van de spellen. Vanaf het beloningsscherm kun je wel terug naar het hoofdmenu. Na iedere opdracht moet het kind op de button van de robot drukken, zo ga je binnen het spel naar de volgende opdracht.

Mijn mening

Ook de derde app is weer een mooie app voor de oudere peuters en kleuters. De app is eenvoudig in gebruik en daardoor overzichtelijk. De opdracht is duidelijk en wordt ook nog eens uitgelegd. Het kind kiest uit twee of vier antwoorden. Dit is te overzien voor jonge kinderen. Als je de andere apps ook kent, dan zie je dat de opzet van de apps hetzelfde zijn. Voor het kind kan dit zorgen voor herkenbaarheid en voorspelbaarheid. Ik vind het jammer dat de opdrachten niet automatisch op elkaar volgen. Het kind moet na iedere opdracht eerst op de robot-button drukken om door te kunnen gaan naar de volgende opdracht. De app is kindvriendelijk: bevat geen in-app-aankopen en linkjes naar internet.
Een educatieve en leuke app voor thuis en in het onderwijs!

Tips

– Bekijk ook de andere apps van juf Sanne en juf Marije: Klankklas 1, Klankklas 2 & Klankklas 3
– Geef deze app aan iemand cadeau.
Sluit de iPad aan op het digibord en laat de hele klas meegenieten.
– Bekijk hier meer apps voor kinderen.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail