Heb jij een Bee-Bot of Blue-Bot in de klas? Dan heb je hier vloerkaarten voor nodig. Ik heb al verschillende vloerkaarten gemaakt: thema’s, seizoenen, rekenen, mediawijsheid en meer. Benieuwd naar de vloerkaarten? Je vindt ze allemaal op deze pagina. Is deze manier van programmeren nieuw voor jou en wil je graag meer weten? Kijk hier voor een omschrijving van de Bee-Bot/Blue-Bot en de uitleg van de spelkaarten.
Voor Taal had ik nog geen vloerkaarten en spelkaarten. Maar nu wel! Meester Dennis maakte prachtige rijmkaarten. Deze rijmkaarten heb ik verwerkt tot vloerkaarten. Er komen maar liefst zes delen. Deel één is klaar en kun je nu gratis downloaden:
Vloerkaarten: Taal-rijmen, deel 1 (van de 6)
Deze woorden eindigen op -aan, -and/ant, -een, ood/oor en -as.
Bij deze vloerkaarten horen ook spelkaarten. Het gaat om dezelfde woorden, alleen afgebeeld op kleine kaartjes. Deze kan het kind gebruiken om de programmeerstappen visueel te maken. Eerst nadenken welke stappen de Bee-Bot/Blue-Bot moet maken, de stappen worden dan weergegeven met de kaartjes. Zo maak je het programmeren makkelijker.
Alle delen bestaan uit vijftien rijmkaarten, een start- en een finishkaart. Heb je een vloermat van 16 vlakken, kies dan voor alleen een start of finish. Heb je een grotere vloermat? Dan kun je ze beide gebruiken.
Lesideeën (oplopend in moeilijkheid)
– Vul de vloermat met van alle rijmwoorden twee rijmkaarten. Zet de Bee-Bot/Blue-Bot op de Start kaart. Gebruik eventueel de spelkaarten om in beeld te brengen welke stappen de Bee-Bot/Blue-Bot moet maken. Laat het kind vanaf Start via het eerste rijmwoord naar het tweede rijmwoord programmeren.
– Vul de vloermat met alle rijmkaarten. Zet de Bee-Bot/Blue-Bot op de Start kaart. Gebruik eventueel de spelkaarten om in beeld te brengen welke stappen de Bee-Bot/Blue-Bot moet maken. Laat het kind vanaf Start via het eerste rijmwoord naar het tweede en derde rijmwoord programmeren.
– Vul de vloermat met alle rijmkaarten. Zet de Bee-Bot/Blue-Bot op de Start kaart. Gebruik eventueel de spelkaarten om in beeld te brengen welke stappen de Bee-Bot/Blue-Bot moet maken. Laat het kind vanaf Start via het eerste rijmwoord naar het tweede en derde rijmwoord programmeren. Eindig bij Finish.
Overige ideeën:
– Zet de Bee-Bot/Blue-Bot op Start. Laat een ander kind de route bepalen, door de rijmwoorden op te zeggen.
– Leg de spelkaarten met de afbeeldingen naar onderen en laat het kind er éeén omdraaien. Welk woord op de vloermat rijmt daar op? Programmeer de Bee-Bot/Blue-Bot daar naar toe. Wil je een programmeerstap extra? Eindig dan bij de Finish kaart.
Vloerkaarten: Taal-rijmen, deel 2
Deze woorden eindigen op -oen, -aard/aart, -ok, -ier en -uur.
–Vloerkaarten: Taal-rijmen, deel 3
Deze woorden eindigen op -aap, -ad/at, -ot, -oek en ant/and.
–Vloerkaarten: Taal-rijmen, deel 4
Deze woorden eindigen op -ip, -uis, -es, -an, -oos.
–Vloerkaarten: Taal-rijmen, deel 5
Deze woorden eindigen op -eel, -eis/ijs, -aars, -uin en -oog.
–Vloerkaarten: Taal-rijmen, deel 6
Deze woorden eindigen op -ond, -on, -ee, -eb en -al.
Tip
– Volg meester Dennis op Twitter of Facebook.
– Benieuwd naar alle apps van meester Dennis? Je vindt ze op deze verzamelpagina.