Doel
Je maakt kennis maken met verschillende manieren van ouderbetrokkenheid
Je leert hoe je samen met leerling en ouders kunt werken aan toekomstperspectief
Doelgroep
Voor mensen in het PO en VO - € 17,50
Uitgeverij Pica - Auteur Mariëtte Lusse, ingeleid door Iliass el Hadioui, portretten door Anette Diender - 120 pagina's
Succesfactoren voor het verbinden van twee leefwereld
Inhoudelijk
Leerlingen gedijen erbij als de leefwerelden van thuis, school en buurt elkaar overlappen. Het is echter niet makkelijk om de verschillende leefwerelden op elkaar af te stemmen, zeker niet in de stedelijke context waar de verschillen tussen leraren en ouders groot kunnen zijn.
Het belang van het verbinden van deze leefwerelden en de invloed van sociaaleconomische achtergrond, armoede en migratie hierop worden in dit boek goed onderbouwd. Daarnaast biedt het praktische handvatten om met ouders in contact te komen en te blijven. Het geeft tips voor het faciliteren van ouders, zodat zij hun kinderen daadwerkelijk kunnen ondersteunen bij het leren en het maken van schoolloopbaankeuzes.
Het boek benoemt succesfactoren om – juist ook als verschillen groot zijn – met ouders samen te werken aan het toekomstperspectief van alle leerlingen.
(Bron: Uitgeverij Pica)
Het boek bevat vijf hoofdstukken:
1. Het verbinden van de leefwerelden thuis en op school
2. Een vertrouwensrelatie opbouwen met alle ouders
3. Samenwerken aan leren
4. Samenwerken aan loopbaankeuzes
5. De samenwerking met ouders verbeteren
De hoofdstukken bevatten, naast informatie, onderzoekgegevens en ervaringen op de werkvloer, portretten van mensen die verbonden zijn aan het onderwijs. Ook vind je aan het einde van de hoofdstukken een tabel met tien succesfactoren voor betere samenwerking tussen school en ouders (Lusse, 2013). De vetgedrukte factoren zijn de factoren die in dat hoofdstuk centraal staan. Regelmatig kom je tijdens het lezen een gekleurd weergegeven woord tegen. Dit zijn gereedschappen. Het gaat hier om wetenschappelijk onderbouwde en in de praktijk beproefde werkwijzen. Praktisch materiaal bedoeld om (startende en ervaren) leraren te ondersteunen bij het verbeteren van de praktijk. Deze worden aan het einde van ieder hoofdstuk nog een keer benoemd.
Mijn mening
Allereerst vind ik het een handzaam boekje. Niet te groot, fijn om mee te nemen voor onderweg of in jouw tas en kleurrijk om te zien. Maar het gaat uiteraard om de inhoud. Ook hier ben ik tevreden over. Het leest makkelijk en het is ook een boek wat je niet in één keer uit hoef te lezen. Toch blijft het interessant om door te lezen. Door de afwisseling theorie en praktijk bleef het mijn aandacht vasthouden. Ook maak je snel een koppeling naar jouw eigen praktijk. Hoe gaan jullie op school of ga jij als leerkracht met ouderbetrokkenheid en toekomstperspectief om? Waar kun je je nog in verbeteren? Maak gebruik van de kennis en ervaringen uit dit boek en zet deze in op jouw school, in jouw klas. Uit het tabel met de tien succesfactoren van Lusse (2013) kun je voor jezelf al een scan maken. Wil je er meer over lezen, dan vind je dat in dat hoofdstuk. De boodschap van dit boek is dat scholen meer aandacht moeten besteden aan wat er wél goed gaat (blz. 72). Blijf samen naar oplossingen zoeken, neem ouders op tijd mee, etc. Deze boodschap komt goed naar voren.
Ouderbetrokkenheid en samen werken aan toekomstpersectief zijn twee belangrijke onderwerpen. Samen zijn wij er voor het kind en het kind zal zo nog meer gezien en gehoord voelen. Dit boek is zeker een aanrader voor scholen!
Tips
Dit boek is te bestellen bij Bol.com en Uitgeverij Pica.