Doel
Doelgroep
Voor mensen in het onderwijs - € 24,95 (paperback)
Uitgeverij Pica - Auteur René van Engelen - 144 pagina's
De Jongenscode! Zo geef je les aan jongens!
Inhoudelijk
Alle kinderen verdienen het om met plezier naar school te gaan. Ook jongens. Als we als onderwijsprofessionals ‘de jongenscode’ goed leren begrijpen, weten we beter wat zij nodig hebben en wat goed onderwijs aan jongens inhoudt. In dit boek laat René van Engelen zien wat er dan zo specifiek is aan jongens en hun gedrag: zo zijn ze gemiddeld genomen actiegerichter, gevoeliger voor competitie, minder taakgericht en verloopt de sociale en emotionele ontwikkeling anders dan bij meisjes.
(Bron: Uitgeverij Pica)
Het boek bevat de volgende vier hoofdstukken:
1. Wat is jongensgedrag?
2. Opvoeding van jongens in onze maatschappij
3. Jongens versus onderwijs
4. Praktijk
In het eerste hoofdstuk komen de verschillen en de overeenkomsten tussen jongens en meisjes aan bod. Met behulp van deze informatie helpt het jou als leerkracht om gedrag beter te begrijpen en mee om te gaan. Eén van de voorbeelden is het doen. Jongens geven bij het leren vaker de voorkeur aan leren door te doen. Op deze manier ervaren ze zelf of iets wel of niet werkt en krijgen ze de mogelijkheid om op zoek te gaan naar waarom iets niet werkt. Het 'doen' is dus een belangrijke manier van leren in het onderwijs. Op welke manier wordt er onderwijs gegeven? Krijgen ze de kans om iets eerst te doen (dus ervaren) of wordt er vooral theorie verzameld (vaak auditief)?
Hoofdstuk 2 gaat over de opvoeding van jongens in onze maatschappij. Welke veranderingen hebben zich voorgedaan in de afgelopen honderd jaar? Hoe is de opvoeding nu en in hoeverre sluit deze aan bij jongens, met alle informatie die we inmiddels weten over jongens. Het gaat hierbij om de echte wereld, maar er wordt ook een stap naar de digitale wereld gemaakt. Wat is de rol van de vader en is er nog voldoende ruimte voor jongens om zich fysiek bezig te houden? Dit en meer interessante informatie vind je in hoofdstuk 2.
Het derde hoofdstuk gaat over onderwijs. Sluit het huidige basisonderwijs aan aan de onderwijsbehoefte van jongens? En hoe dan? Wat is het grote verschil tussen jongens en meisjes in het onderwijs? Van leesvaardigheid tot valkuilen en fysiek gedrag, maar ook humor, meesters voor de klas en toetsen.
In het vierde en tevens laatste hoofdstuk staat de praktijk centraal. Hoe schep je een jongensvriendelijke leeromgeving voor jongens in jouw school? In dit hoofdstuk vind je casussen en veel (direct in te zetten) tips. Via het vier stappen schema van 'onbewust onvaardig' naar 'onbewust vaardig' kun je ook kritisch naar jezelf als leerkracht kijken. In welke fase zit jij en hoe kom jij naar de volgende fase?
Mijn mening
Wat een fijn boek om te lezen! De schrijfstijl is prettig, de teksten zijn fijn om te lezen. Het boek is voorzien van prachtige en stoere foto's. Op de paarse bladzijdes vind je diverse voorbeelden uit de praktijk. Voorbeelden van kinderen, jongeren, ouders, leerkrachten en begeleiders.
Dit boek is een aanrader voor iedereen die in, maar ook buiten het onderwijs werkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kinderdagverblijven en peuterspeelzalen. Eigenlijk weten we allemaal wel dat er een verschil is tussen jongens en meisjes. En dat mannen en vrouwen hier anders mee omgaan. Maar dit boek maakt je nog meer bewust waarom het zo belangrijk is dat er ook mannen in het onderwijs werken. En dat jongens gewoon moeten stoeien, omdat het in hun lijf net even anders werkt als bij meisjes, dat jongens anders leren dan meisjes. Veel zaken zijn niet nieuw. Toch heb ik (als leerkracht en moeder van twee dochters) met veel interesse dit boek gelezen. Een stukje bewustwording, theorie koppelen aan de praktijk. Kritisch naar jezelf kijken: hoe gaat dat in mijn lessen? Waar moet ik meer rekening mee gaan houden? Hoe kan ik ze (jongens, maar ook meisjes) meer ruimte, beweging, geven tijdens en tussen de lessen door? Dit boek zet je op een mooie manier aan het denken! Doel van dit boek is om mensen die werken met kinderen in het PO handvatten te geven om het onderwijs aan jongens en meisjes te verbeteren. Wat mij betreft wordt dat doel ruimschoots behaald met alle informatie en tips die je al lezend krijgt.
Een aanrader voor iedereen die met kinderen mag werken, of het nu op de peuterspeelzaal, op school of bij een vereniging is. Tevens een mooie titel voor op de lijst bij de lessen pedagogiek op de PABO.
Tips
– Dit boek is te bestellen bij Bol.com en Uitgeverij Pica
– Wil je meer weten over de auteur? Kijk dan op deze pagina.