Doel
Ontwikkeling van leesvaardigheid
Ontwikkeling van luistervaardigheid
Ontwikkelen van woordenschat
Ontwikkeling van digitale vaardigheden
Plezier beleven aan lezen
Doelgroep
Van 4 -12 jaar - € 17,95 (Hardcover)
Uitgeverij Nieuwezijds B.V. - Tekst en illustraties Linda Liukas
Terwijl Ruby op zoek gaat naar de edelstenen, leer je alles over de principes van programmeren.
Inhoudelijk
In dit boek staat Ruby centraal. Ruby is een meisje die graag nieuwe dingen leert en een hekel heeft aan opgeven. Haar vijf vrienden spelen ook een rol in het verhaal. Alle zes hebben ze geheime superkrachten. In hoofdstuk één maak je kennis met Ruby en haar wereld. Al snel volgen de andere hoofdstukken en start het verhaal. Haar vader is voor het werk op reis en ze mist hem. Maar gelukkig vindt ze onverwacht een ansichtkaart van hem. Haar vader heeft namelijk vijf edelstenen verstopt en Ruby mag ze zoeken. Met hulp van haar vrienden gaat ze op zoek. Computational thinking speelt een grote rol in dit boek. Want Ruby gaat tegen problemen aan lopen. Hoe gaat ze deze oplossen? Kan dit in één keer of moet ze het probleem opsplitsen in kleinere problemen? Kinderen worden uitgedaagd om mee te denken.
Achterin het boek vind je een activiteitenboek vol met oefeningen gebaseerd op spel en creativiteit. Bij de uitleg van de oefeningen vindt een terugkoppeling plaats naar het verhaal van Ruby. In totaal zijn er 22 oefeningen die kinderen kunnen uitvoeren. Afhankelijk van de leeftijd en de ervaring met programmeren kun je dit boek samen lezen en ook samen de oefeningen maken. Online vind je meer informatie en aanvullende downloads bij dit boek.
Mijn mening
In het onderwijs komt er de laatste jaren steeds meer aandacht voor programmeren. Het is belangrijk dat kinderen oplossingsgericht leren denken. In dit boek staat geen specifieke programmeertaal beschreven, maar het biedt wel de basis van computational thinking (op een zodanige manier over problemen denken dat computers ze kunnen oplossen). Het verhaal is logisch opgebouwd en bevat veel illustraties. Dit zorgt voor verduidelijking. Kinderen worden op een leuke manier uitgedaagd om mee te denken. Ook de oefeningen na het verhaal zien er aantrekkelijk uit. Oefeningen lopen op in moeilijkheid. Doordat de oefeningen bij het verhaal passen is het voor de kinderen herkenbaar. Verschillende onderwerpen komen naar voren: datatstructuren, patroonherkenning, herhaling, creativiteit en technologie, etc. Omdat je oplossingsgericht bezig bent, kan het maar zo zijn dat het niet in één keer lukt. Dit is niet erg! Je ontvangt regelmatig tips.
Dit boek is niet alleen een aanrader voor thuis, maar zeker ook voor scholen. Een mooie manier van (kennis maken) met programmeren zonder ook maar een computer aan te raken.
Tips
– Neem ook eens een kijkje op de website van Hello Ruby.
– Op deze pagina vind je aanvullende informatie bij dit boek en gratis downloads zoals jouw eigen computer maken, kleding voor een aankleedpop en een leeg bordspel.
– Pauline Maas maakte een leuke memory met Hello Ruby afbeeldingen! Speel de online memory hier.
– Op zoek naar ebooks voor kinderen en onderwijs? Ik heb ze hier voor je verzameld.
– Liever een (hardcover) boek? Ook deze heb ik verzameld op een pagina.