Doel
Ontwikkeling van begrippen (kleur, textuur, vorm, maat, tint).
Ontwikkeling van woordenschat (ook dieren en voertuigen).
Doelgroep
Voor kinderen van 2-6 jaar - € 2,29 (iPad & iPhone)
Een app voor jonge kinderen waarbij ze goed moeten kijken naar kleuren, patronen, vormen en dieren en voertuigen. Bij ieder onderdeel hoort een spel.
Inhoudelijk
Het beginscherm bevat de titel van deze app. Verder kun je hier niets. Druk op de pijltjes om het spel te spelen. Je komt nu verschillende begrippen tegen:
- Kleur, geef de drie ballen dezelfde kleur. In totaal zijn er tien kleuren.
- Olifant, maak de puzzel van 4 stukjes.
- Textuur, zoek steeds de drie zelfde texturen bij elkaar, in totaal zijn er 9 verschillende texturen.
- Slang, een puzzel met 5 verticale stukjes, zet ze in de goede volgorde.
- Vorm, zoek de drie zelfde vormen bij elkaar. In totaal zijn er 8 verschillende vormen
- Uil, een puzzel van vier vierkante stukjes.
- Maat, drie verschillende driehoekjes in verschillende maten, zoek dezelfde maten bij elkaar. Er zijn 9 verschillende maten.
- Giraf, een puzzel van vijf stukjes
- Klok, zoek drie dezelfde Romeinse cijfers bij elkaar. Ga door totdat je er twaalf hebt gevonden.
- Schildpad, een puzzel van 7 stukjes.
- Boerderij, de boerderijdieren zijn opgedeeld in drie stukken. Zoek de juiste stukjes bij elkaar. Tip: kijk ook naar de kleur. Is het dier klaar, dan mag er op de luidspreken gedrukt worden. Er zitten vijf dieren in dit onderdeel.
- Zon, een puzzel van 9 stukjes.
- Voertuigen, de voertuigen zijn opgedeeld in drie stukken. Zoek de juiste stukjes bij elkaar. Tip: kijk ook naar de kleur. Is het voertuig klaar, dan mag er op de luidspreker gedrukt worden. Er zitten vijf voertuigen in dit onderdeel.
- Kameleon, een puzzel van 6 stukjes.
- Tint, zoek in dezelfde kleur drie tinten bij elkaar. Er zijn 6 kleuren.
- Kat, een puzzel van 6 stukjes.
Mijn mening
Wat een leuke en leerzame app voor jonge kinderen. De app is eenvoudig in gebruik, bevat geen verdere mogelijkheden en linkjes naar internet. Na ieder spelletje volgt een beloning. Deze beloning legt verband met datgene waar het kind net mee bezig is geweest. Bijvoorbeeld: puzzel een olifant en de olifant komt (in de app) tot leven. Daarnaast krijgt het kind de tijd om oneindig door te gaan. Een app om zelf te ontdekken, maar ook leuk om samen met het kind te doen.
Tips
– Geef deze app cadeau aan iemand.
– Sluit de iPad aan op het digibord en laat zo meer kinderen genieten van deze app of samen spelen.
– Bekijk hier meer apps op het gebied van voorbereidend rekenen (kleuren, vormen, etc.)