Van Uitgeverij Pica ontving ik de ‘Wijzer in midset’ kaarten. Deze kaarten kunnen gebruikt worden voor in de klas en bij coaching. Hoe leer je van je fouten en durf je (nieuwe) uitdagingen aan te gaan?
In deze Wijzer in Mindset vind je verdieping van de mindsettheorie: de nuances, de valkuilen, de valse groeimindset en de triggers van een vaste mindset. Met behulp van een verzameling bestaande en zelf ontwikkelde modellen (Cirkel van invloed, GGGGG-model, Attributiemodel, Timemanagementmatrix, Doelaanpakmodel, foutengeheugen, Reflectiemodel) kun je gedachten – en daarmee gedrag – positief sturen. Aan de hand van de theorie leer je vaste mindset-triggers bij je leerling of coachee te herkennen. De coachingskaarten helpen je vervolgens daarop in te spelen, zodat hij of zij de juiste mindset verder kan ontwikkelen.
(bron: Uitgeverij Pica)
De auteurs van het spel Wijzer in mindset zijn Maaike Houtman en Tjitske van der Waals. Werkzaam als orthopedagoog/onderwijskundig adviseur bij ZIEN in de klas.
Hoe werkt het?
De Wijzer in mindset zijn ontworpen voor onder andere leerkrachten, begeleiders en kindercoaches. Het pakket bevat een handleiding, kaarten bij ieder model en een actiekaart.
Om deze kaarten doelgericht in te kunnen zetten is het belangrijk dat je de handleiding gelezen hebt. Hierdoor weet je niet alleen hoe het werkt, maar kom je ook meer te weten over de theorieën van de modellen. Voordat je een keuze kunt maken met welk model je gaat werken, moet je eerst de drie stappen uit de handleiding volgen. Hiermee kun je beter bepalen of er een model nodig is en zo ja welke.
In totaal zijn er zeven modellen. Je vindt de volledige informatie over deze modellen in de handleiding. Toch wil ik er even kort op in gaan zodat je een goed beeld hebt met welke modellen je kunt werken:
– Cirkel van invloed: het doel van dit model is een proactieve houding aanleren en daarmee je cirkel van invloed vergroten door tijd en energie te steken in zaken waar je invloed op hebt en zo min mogelijk tijd en energie te verspillen aan zaken waar je geen invloed op hebt.
– GGGGG model: dit model geeft je inzicht in welke gedachten bij een bepaalde gebeurtenis worden opgeroepen (gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag en gevolg).
– Attributiemodel: met dit model krijg je inzicht in waaraan je de oorzaak van falen en succes toeschrijft: aan interne of externe factoren.
– Timemanagementmatrix: krijg overzicht van de dingen die je nog moet doen en hoe je er prioriteiten in kunt stellen.
– Doelaanpakmodel: dit model helpt om een groot doel gemakkelijker te bereiken.
– Foutengeheugen: met als doel inzicht krijgen in hoe je een gemaakte fout nuttig kunt maken door deze om te zetten naar een leerervaring.
– Reflectiemodel: dit model biedt gerichte stappen om te leren reflecteren.
Ieder model heeft een eigen kleur en meerdere kaarten. De kaarten zijn genummerd en bevatten een illustratie die de naam van het model weergeeft en waaraan je kunt zien bij welke stap je bent. Aan het einde (na de laatste kaart van het gekozen model) sluit je af met een actiekaart. Hiermee maak je de vervolgacties concreet.
Wederom een mooi product om in te zetten bij de begeleiding bij kinderen en jongeren. De handleiding is uitgebreid en duidelijk. Bevat alle informatie die je moet weten. Een goede voorbereiding is wel nodig. Dus hier zul je (misschien eenmalig of tot je de modellen eigen hebt gemaakt) wel wat tijd in moeten investeren.
Onderstaand filmpje geeft een duidelijk beeld over de inzet en werking van de kaart Wijzer in mindset:
Dezelfde makers hebben ook Wijzer in Executieve functies uitgebracht. Wil je daar meer over weten? Hier vind je mijn blog met meet informatie en diverse links en downloads.