Doel
In dit boek kom je meer te weten over historische en theoretische achtergronden van SEL. Tevens maak je kennis met de vijf SEL-competenties.
Doelgroep
Onderwijs & opvoeding - € 19,95 (Paperback)
Uitgeverij Pica - Auteur Kees van Overveld - Illustrator Ruud Bijman
Inhoudelijk
Het is belangrijk dat scholen zich – naast het schoolse leren – nadrukkelijker gaan richten op sociaal-emotioneel leren (SEL). Want door SEL leer je omgaan met jezelf en de ander. Leerlingen die hun eigen emoties begrijpen en zich kunnen inleven in de ander, zullen bijvoorbeeld minder snel geneigd zijn anderen te kwetsen of pijn te doen. Wanneer kinderen leren conflicten op te lossen en op hun eigen gedrag te reflecteren, kunnen zij beter relaties onderhouden. (bron: Pica)
Het boek SEL bestaat uit drie delen en een aantal bijlagen:
- Deel 1: SEL Algemeen
In dit deel wordt er dieper ingegaan op het sociaal-emotioneel leren. Hierbij staan de drie competenties (ik, jij en wij) centraal. Dit wordt mooi weergegeven in een figuur, zoals rechts op deze pagina afgebeeld is: een cirkel met SEL als middelpunt en diverse lagen er omheen. Waarom zou je voor SEL kiezen? In dit deel worden tien redenen beschreven waarom het belangrijk is om binnen een school aandacht te besteden aan SEL. Inmiddels is hier al veel onderzoek naar gedaan. Deze gegevens worden met jou als lezer gedeeld.
- Deel 2: De vijf SEL-competities
Vijf competenties staan centraal bij SEL. Deze komen af van de ik, jij en wij competentie: besef van zichzelf, zelfmanagement, besef van de ander, relaties hanteren en keuzes maken. Iedere competentie bevat in dit boek vijf onderdelen die verder uitgelicht worden. Niet alleen met tekst maar ook met tabellen/afbeeldingen. De onderdelen zijn:
* Wat houdt deze competentie in?
* Voorbeelden uit de praktijk
* Welk gedrag past bij deze competentie?
* Theoretische verdieping
* Voorbeeldactiviteiten
- Deel 3: De school en SEL
Ben je met jouw team voor school op zoek naar een programma voor SEL? Dan haal je zeker tips uit dit deel van het boek. Welke kies je en vooral: hoe ga je deze implementeren en verankeren binnen school? Ook in dit hoofdstuk vind je voorbeelden uit de praktijk van scholen.
Het boek sluit af met diverse bijlagen: SEL-leerlijnen, beoordelingscriteria en meer. Zelfs een minicursus 'Hoe SEL is het team?" met oefeningen die je ook in de klas uit kunt voeren.
Mijn mening
Ik ben ervan overtuigd dat sociaal emotionele ontwikkeling een hele grote en belangrijke rol speelt binnen het onderwijs. Tenslotte gaat alles beter wanneer je goed in je vel zit. Hoe belangrijk is het voor kinderen wanneer zij voor zichzelf op leren komen? Dat ze leren kijken waarom en hoe iemand op hem of haar reageert? Niet alleen kijken naar een ander, maar zeker ook naar jezelf. En dat geldt niet alleen voor school. Dit hele proces krijgt een vervolg in het verdere leven van een kind. Hoe fijn is het dan wanneer de basis goed en stevig is op jonge leeftijd en je daar als kind jouw kracht uit kunt halen. Prettige sfeer in de klas en op school is een voorwaarde om te kunnen en mogen leren. Als leerkracht ben ik me daar heel bewust van. Werk jij in het onderwijs op of een andere manier met kinderen? Dan is dit boek echt een aanrader. Het leest prettig en teksten worden ondersteund met afbeeldingen en aangevuld met ervaringen uit de praktijk.
Tips
– Op zoek naar ebooks voor kinderen en onderwijs? Ik heb ze hier voor je verzameld.
– Liever een (hardcover) boek? Ook deze heb ik verzameld op een pagina.
– Al eerder schreef ik een recensie over het boek ‘Ik hou nog steeds van appeltaart’, ook van uitgeverij Pica. Een boek voor ouders, begeleiders en leerkrachten over Niet Aangeboren Hersenletsel.
– Ook bekeek ik het spel ‘Wijzer in executieve functies’ van Uitgeverij Pica en schreef er een uitgebreide recensie over.
– Ken je het prentenboek Nu even niet al? Over tijd nemen voor jezelf en bewustwording.
– Kijk hier voor meer interessante boeken en materialen van Uitgeverij Pica.