Doel
Kennis maken met het onderwijsconcept Enigma
Doelgroep
Primair Onderwijs - € 24,95 (Paperback)
Uitgeverij Pica - Auteurs Eva Naaijkens Martin Bootsma - 184 pagina's
In het boek En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? leggen Eva Naaijkens en Martin Bootsma stap voor stap uit hoe je de werkdruk in je schoolorganisatie kunt verlagen en hoe je daardoor ruimte krijgt om je vakmanschap te ontwikkelen.
Inhoudelijk
Als leraar ervaar je veel werkdruk. Dagelijks komen er allerlei zaken op je af die veel tijd en aandacht vragen. Dit kunnen problemen zijn die zich maar niet lijken op te lossen, of collega’s die regels en afspraken zijn vergeten. En terwijl je de plooien van de dag glad strijkt, schiet je te binnen dat je bij een vergadering of overleg wordt verwacht. ’s Avonds plof je op de bank en verzucht je: ‘Kon ik maar weer eens gewoon lekker lesgeven.’
In het boek En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? leggen Eva Naaijkens en Martin Bootsma stap voor stap uit hoe je de werkdruk in je schoolorganisatie kunt verlagen en hoe je daardoor ruimte krijgt om je vakmanschap te ontwikkelen. Ze presenteren een kwaliteitsaanpak die eenvoudig en efficiënt is: Enigma. Het zorgt ervoor dat situaties die op elke school voorkomen gestroomlijnd worden, dat er niet of nauwelijks wordt vergaderd en dat jij als leraar tijd hebt om goed onderwijs te geven.
Deze kwaliteitsaanpak is voor elke basisschool geschikt. Door als school te werken vanuit een beperkt aantal ambities en doelen, ontstaat er een focus op goed onderwijs. Dat is onderwijs waarbij de leraar haar professionaliteit optimaal kan ontwikkelen en waarvan de leerlingen optimaal zullen profiteren.
(bron: Uitgeverij Pica)
Mijn mening
Toen ik het boek voor het eerst zag, op Twitter, sprak de titel mij enorm aan. Dat is tenslotte wat iedere leerkracht wil: lesgeven en jouw tijd investeren in de begeleiding van de leerlingen, lesgeven, het maken van de lessen en taken die hierbij horen. Door alle onderwijsacties heeft dit gedeelte natuurlijk ook veel aandacht gekregen. Vol nieuwsgierigheid ben ik aan het boek begonnen. Al snel werd mij de kwaliteitsaanpak Enigma (ook wel denkrichting genoemd) duidelijk: een middel om op een procesmatige manier de gang van zaken op school te regelen. Dit gebeurt aan de hand van kwaliteitskaarten. Al lezend kom je voldoende voorbeelden tegen om het in je hoofd om te zetten naar jouw eigen school. Uiteraard kun je er ook onderdelen uithalen die je in jouw eigen team kunt gebruiken, mocht je niet voor de complete aanpak gaan. Zo las ik iets over de startende leraar. Op de Alan Turing school (auteur Eva Naaijkens is daar schoolleider en auteur Martin Bootsma is daar teamleider en leraar) worden startende leraren op vier manieren ondersteund. Ze worden gekoppeld aan een collega met veel ervaring, een collega met dezelfde (leeftijds)groep en een andere startende collega. De vierde manier ligt op schoolniveau. Hierover lees je meer in het boek. Ook de negen bouwstenen van Hill kun je in jouw eigen team verwerken, mocht daar behoefte aan zijn.
De schrijfwijze is prima. Door middel van kleuren en vlakken wordt de tekst onderbroken. Het gaat dan om voorbeeldverhalen, extra theorie of bijvoorbeeld een korte samenvatting.
Ik vond het interessant om te lezen. Ook wanneer je niet kiest voor de Enigma aanpak kun je er tips uithalen, die je wellicht kunnen helpen bij een lagere werkdruk of meer tijd voor nog beter onderwijs. En voor teams die wel de Enigma aanpak willen implementeren, dan kun je prima uit de voeten met dit boek.
Tips
– Bij het boek kun je gratis 7 kaarten downloaden (PDF). Het gaat hier om leerlingkaarten, ambitiekaarten en kwaliteitskaarten. In het boek vind je een code. Vul deze code hier in.
– Volg Uitgeverij Pica op Twitter en Facebook en blijf zo op de hoogte van de nieuwste boeken en onderwijsmaterialen.
– Voor Pica schreef ik al eerder enkele recensies: Ik hou nog steeds van appeltaart (over NAH), Nu even niet (prentenboek voor kinderen), SEL – sociaal emotioneel leren als basis, Hulpwaaier Hoogsensitiviteit, Wijzer in executieve functies (voor in de klas), Wat voel je? Wat denk je? (55 emotiekaarten voor in de klas).